Mensachtige robots in het onderwijs: interactie en betrokkenheid #OEB19


Humanoid Robots (HR) vinden hun weg naar bijvoorbeeld de zorg. Zijn ze ook in het onderwijs bruikbaar? Gila Kurz (Israël) en Patrick Heinz (Duitsland) laten tijdens hun indrukwekkende sessie zien waar hun onderzoek in de praktijk toe geleid heeft.

Gila Kurz onderzoekt of de robot in de klas kan assisteren of een leraar kan vervangen. Ze richt zich op HR omdat deze op mensen lijken, het gedrag imiteren, nieuwsgierigheid opwekken bij mensen, leuk zijn en empathie stimuleren. In haar onderzoek heeft ze Nao (lijkt op Zora) gebruikt, een kleine robot. In het onderzoek is er een escaperoom ontwikkeld, waarin de robot tutor is.
Een HR robot kan verscheidene functies hebben die allemaal in een escaperoom kunnen worden ingezet. Denk aan gezichtsherkenning (of bv een QRcode), stemherkenning, geven van tips en aanwijzingen en geven van feedback. De resultaten zijn prachtig. De robot blijkt een grote motiverende kracht te hebben in het volwassen onderwijs, in dit geval samenwerkend game based leren.

Patrick Heinz
gaat in op de rol van robots in het onderwijs. Er zijn diverse soorten robots: klein, groot, sociaal, etc. In het onderwijs is de robot een computer, een peer of een tool. Patrick gebruikt een sociale robot: Pepper.
Robots zijn in regulier onderwijs met klassikaal onderwijs en huiswerk niet inzetbaar. Patrick heeft getest of Pepper een presentatie kan geven, maar geen student was daar ook maar een beetje positief over. Je kunt een robot ook op een tool als Kahoot aansluiten, maar dan heeft de robot geen meerwaarde.
Patrick ziet de robot wel toegevoegde waarde hebben in blended onderwijs, in het bijzonder flipped onderwijs. Kennis wordt buiten de klas opgedaan, in de klas wordt heel veel geoefend. In de klas kan de HR functioneren als assistent, informatieleverancier, als adviseur of toetsafnemer.
Meer info op www.project-heart.de en op https://www.roboprax.de/. Ik heb een video gemaakt van een demo tijdens de sessie (ietwat gehinderd door slechte wifi).



De leraar zet alles klaar en organiseert. Hij/zij uploadt alles naar de robot, daarna neemt deze het over. De robot houdt zich strak aan het schema. Studenten hebben een app tot hun beschikking en gebruiken deze allemaal om te antwoorden. Dit leidt tot de mogelijkheid dat de instructor tijd heeft voor coaching en kan inspelen op persoonlijke vragen van studenten. Ander voordeel is dat alle techniek in 1 apparaat zit. Heel makkelijk in gebruik.
Patrick heeft met opzet voor Pepper gekozen, niet voor Nao of Zora. Door de kleine maat is Nao meer een tool. Pepper is geen tool, maar een partner. Dit komt doordat Pepper groter is dan Nao (maar niet groter dan een mens), cute is en grote ogen heeft.

Aan het einde van de sessie kregen we in besloten kring nog een mooie extra demo. Wanneer de robot de student herkent (gezicht of QR code), ziet de student op het scherm zijn of haar gepersonaliseerde activiteiten op het scherm van Pepper verschijnen. In ons geval ging het blijkbaar wat minder met de betreffende student: er volgden enige vermanende woorden.






Reacties