Prezilink voor de IPAD
Bovenstaande Prezi heb ik gemaakt om uit te leggen wat er nu allemaal speelt rond de (digitale) contentketen (update 17 september 2012). Niet in de navigatie opgenomen zijn de verbanden die school, student, ELO, distributeur en uitgever samen hebben bij de verschillende businessmodellen. Ik heb deze wel in de presentatie staan. Als je Prezi een beetje kent weet je dat je door met een muis op een onderdeel te klikken er op inzoomt. Probeer maar eens met de circeltjes die voor de verschillende businessmodellen staan.
Bovenstaande Prezi heb ik gemaakt om uit te leggen wat er nu allemaal speelt rond de (digitale) contentketen (update 17 september 2012). Niet in de navigatie opgenomen zijn de verbanden die school, student, ELO, distributeur en uitgever samen hebben bij de verschillende businessmodellen. Ik heb deze wel in de presentatie staan. Als je Prezi een beetje kent weet je dat je door met een muis op een onderdeel te klikken er op inzoomt. Probeer maar eens met de circeltjes die voor de verschillende businessmodellen staan.
Om de processen binnen het onderwijs te stroomlijnen, moet er binnen de scholen ook nog heel wat gebeuren. De hele procedure rond het samenstellen van de leermiddelenlijst, het beoordelen van het materiaal, het vaststellen van de bestellijst, en alles rond betaling en uitlevering én gebruik zal opnieuw bekeken moeten worden. Hierover heb ik op 14 april 2012 een toevoeging gedaan van ons zogenaamde MICT-model. Dit model beschrijft hoe op een school intern het proces geregeld dient te worden voordat je je voordeel kunt doen met aansluiting op een federatie in de contentketen.
In de Prezi vind je ook een eerste proeve van de procesmodelbeschrijving contentketen zoals die gemaakt is in het kader van saMBO-ict / TripleA. Hierin heeft een aantal ROC's de vraagzijde van de keten beschreven in usecases. Wat moet er in de school allemaal gebeuren als je de keten goed wilt organiseren? Een en ander wordt een aanvulling op de TripleA encyclopedie.
In de Prezi vind je ook een eerste proeve van de procesmodelbeschrijving contentketen zoals die gemaakt is in het kader van saMBO-ict / TripleA. Hierin heeft een aantal ROC's de vraagzijde van de keten beschreven in usecases. Wat moet er in de school allemaal gebeuren als je de keten goed wilt organiseren? Een en ander wordt een aanvulling op de TripleA encyclopedie.
Toegevoegd op 17 september 2012:
Meest recente ontwikkelingen rond de webshop leermiddelen op het Deltion College. Ik heb een demofilmpje toegevoegd waarin goed te zien is hoe het hele proces rond bestellen, betalen en gebruiken werkt.
Het is gelukt aan te tonen dat wij als scholen veel bepalender kunnenzijn in de keten en wij als school en student ook daadwerkelijk keuzes kunnen maken. Wil je meer service, dan betaal je er voor. Minder? Kan ook, en dat is goedkoper.
Het wordt alweer een spannend jaar rond deze materie! Het derde jaar alweer...
Zwolle, 17 september 2012QRcode voor dit artikel |
Mooie Prezi, compliment!
BeantwoordenVerwijderenJe hebt er vast gen bezwaar tegen als ik hem met bronvermelding embed op mijn weblog?